Patriotyzm 2.0

Posted on 15 Maj, 2013

1


Nowe oblicze harcerstwa? O to w Internecie walczy Piotr Salwiński – twórca internetowej TV harcerzy z Małopolski Po Prostu TV.

Anna: Harcerze są dzisiaj postrzegani bardzo stereotypowo – zielone mundury, marsowe miny i mnóstwo patosu. Ale Wy macie chyba zupełnie inną wizję…

Piotr: To zależy, gdzie są tak postrzegani. Są środowiska, ja z takiego się wywodzę, które nie tylko kształtują, w oparciu o nowoczesne metody, młodych ludzi, ale potrafią również świetnie współdziałać i współtworzyć lokalne społeczeństwo. Nasz patos przekuł się w patriotyzm 2.0. Odchodzimy od pomników pomagając w kreacji i organizacji eventów, współtworzymy programy na przykład gier miejskich.

Nasz patos przekuł się w patriotyzm 2.0

Co do naszej wizji, jeżeli masz na myśli PoProstu.TV, to my chcemy pokazać to prawdziwe harcerstwo i próbujemy oderwać łatkę, o której mówisz. Uważam, ze nasza organizacja jaką jest ZHP daje niesamowite możliwości młodym ludziom, o których mało kto wie. Który 20 latek podejmuje się wzięcia na siebie odpowiedzialności i potrafi zorganizować wypoczynek dla 120 dzieciaków albo projektuje identyfikację wizualną 100 tysięcznej organizacji czy prowadzi relacje livestreamowe wydarzeń?



Anna: Fakt. Nie każdy 20 latek ma takie możliwości, ale też nie jesteście jedyni. Kto Was inspiruje?

Piotr: Oczywiście, że nie jesteśmy jedyni. Choć w Polsce jako organizacja zrzeszamy największą ilość młodych ludzi, ale to nie jest istotne. Ważne, że działamy i chcemy dawać takie możliwości dzieciakom.

Wracając do naszego projektu, czyli Po Prostu. Już w liceum prowadząc zajęcia dla chłopaków z klas 4-6 szkoły podstawowej kręciłem pierwsze filmiki. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że nazywa się videocasty czy videoblogi. Co dwa tygodnie pojawiał się odcinek. Z czasem nabierałem doświadczenia, nowych pomysłów, ale też obserwowałem najlepszych – Lekko Stronniczych, 20m2 Łukasza, itd.

Prawda jest taka, że zaczynaliśmy bez żadnej wiedzy video. Nie mamy też sprzętu. Do tej pory jako organizacja non profit lustrzankę pożyczamy od znajomych, a nasze studio z greenscreanem jest na strychu u Grześka.

Anna: Tak trochę przekornie podkreślam, że nie jesteście jedyni, bo mam wrażenie, że to, co wielu ludzi (no dobra – mnie!) często do harcerzy zniechęca, to przekonanie o własnej wyjątkowości wielu z nich.

Piotr: To ciekawe. Bo mam wrażenie, że wielu z nas po prostu działa i nie pokazuje tego na zewnątrz. Na szczęście w Polsce jest coraz więcej organizacji pożytku publicznego i powstaje moda na wolontariat. Każda z tych organizacji jest inna i każda ma inną misję. Ja od małego jestem zaangażowany w ZHP i tak zostało. Choć nie ukrywam, że jestem (byłem) wolontariuszem WOŚPu, Szlachetnej Paczki czy Fundacji Anny Dymnej.


Anna: Wróćmy więc do Internetu i Waszego programu… W Waszych filmach widać inspirację Karolem i Włodkiem. Dwóch przystojnych facetów opowiada o całkiem poważnych sprawach z przymrużeniem oka. Nie za śmiesznie jak na tak ważne nieraz tematy?

Piotr: Właśnie nie. Odrywamy łatkę patosu, która jest nieprawdziwa. Chcemy pokazać, że mamy dystans do siebie i trochę też tego się nauczyć. Formę wybieraliśmy pod odbiorców, czyli naszych młodych instruktorów.

Po Prostu to sposób na pokazanie ciekawych wydarzeń, liderów, którzy mają swoje pasje i cele. Nasz program to również harcerskie inspiracje i trendy

Anna: Co Wam, jako Chorągwi Krakowskiej ZHP, daje Po Prostu?

Piotr: Po pierwsze to narzędzie komunikacji. Działamy na sporym terenie w bardzo różnych miejscach. Po Prostu to sposób na pokazanie ciekawych wydarzeń, liderów, którzy mają swoje pasje i cele. Nasz program to również harcerskie inspiracje i trendy. W chorągwi Jesteśmy jedną z kilku form PRu wewnętrznego.

Anna: Czyli Po Prostu jest dla harcerzy, a nie dla całego świata? To chyba ewenement. Wiele organizacji myśli jak zdobyć nowych fanów, sponsorów, a zapomina jak utrzymać swoich wolontariuszy.

Piotr: Dokładnie. My też zapominamy, ale staramy się to zmieniać.Stąd na przykład Po Prostu, ale i inne nasze działania. Choć komunikujemy się też na zewnątrz lub walczymy o takie kanały.

Anna: A kiedy komunikujecie się na zewnątrz- co chcecie osiągnąć przede wszystkim?

Piotr: To jest trudny temat. Chcielibyśmy w końcu nauczyć nasze społeczeństwo czym jest harcerstwo. To jest to o czym mówisz w pierwszym pytaniu. Jesteśmy postrzegani stereotypowo i łatkami. Mało kto wie, co robimy. Chcielibyśmy w końcu to zmienić. To jest niestety bardzo trudne i sami mamy duży z tym problem.

Anna: Kojarzysz Michała Góreckiego – twórcę koszulkowo.pl? W swoim tekście “Jestem absolwentem szkoły życia” pisze, że harcerstwo nigdy nie było cool, ale to ono nauczyło go nie tylko pokrywania trzciną dachu, ale także tego chociażby czym są social media czy jak się robi koszulki. Takich ludzi jest więcej. Tych, którzy zaczynali od harcerstwa, a dzisiaj są na różnych szczytach w różnych dziedzinach. Myśleliście, żeby to jakoś wykorzystać?

Piotr: Korzystamy albo zaczynamy korzystać. Michał Górecki to też moja inspiracja. Zgadzam się z nim, ale dodałbym jeszcze, że harcerstwo gdzieniegdzie jest cool. Naszym problemem jest ogromne zróżnicowanie. Stąd w Małopolsce zaczynamy mocno od wewnątrz, by nauczyć nas samych jak się komunikować. Co do korzystania z “wielkich”. To wielokrotnie używamy Prezydenta RP, bo to nasz instruktor, choć potrzeba nam jeszcze wielu innych przykładów jak Górecki.

Mnie też harcerstwo nauczyło podstaw zarządzania, czy gier miejskich na których zarabiam. Dlatego tak lubię ten ruch 🙂

Anna: Z czego poza Po Prostu jesteś dumny? Oczywiście w kontekście internetowego harcerstwa;)

Piotr Salwiński

Piotr: Z tego, że ZHP dostrzegło potencjał i chyba umiemy to wykorzystać. W Naszej komunikacji jestem dumny z takich kanałów jak ZHP Fun na FB, ZHP 360, czyli nasza Livestreamowa TV, Na Tropie – blog dla licealistów. Dla mnie to dobre przykłady.

.

.

Piotr Salwiński w 4 zdaniach o sobie: 

– rocznik 1989

– student zarządzania UJ

– twórca internetowej TV harcerzy z Małopolski Po Prostu TV

– organizator gier miejskich w Krakowie

Posted in: wywiad